maandag 10 juli 2017

Ideas for the Classroom: Speaking activities

En dan eindelijk een post die de ware reden van mijn aanwezigheid in Londen bevestigd: nieuwe lesideeën en -input. Yes! Yes! Yes!
Vorige week kwam ik terecht in een klas van 9. Allemaal leerkrachten Engels van over de hele wereld. Wel, ja, de hele wereld...? We vormen een klasmicrokosmos bestaande uit: Italië, Polen, Oekraïne, Rusland, Brazilië en België natuurlijk. We delen een passie voor de Engelse taal, de Britse cultuur en het lesgeven. Dit geeft ons een gemeenschappelijk doel: er zoveel mogelijk over bijleren. 

In één van de lessen stonden we stil rond spreekactiviteiten in de klas. Hieronder omschrijf ik twee heel eenvoudige oefeningen. Ik kende ze nog niet, maar wil ze zeker eens uitproberen. 

- The Lying Game
Toon de leerlingen een aantal foto's en vertel hierbij een waar verhaal met enkele overdrijvingen of leugens. De leerlingen krijgen de opdracht om te luisteren en te achterhalen wat de drie leugens zijn. Op het einde van het verhaal stellen ze vragen en wagen ze een gokje naar het echte verhaal. Doordat je verhaal ondersteund wordt met afbeeldingen, is het eenvoudiger voor de leerlingen om te volgen. Ze kunnen zowel luisteren naar je verhaal als kijken naar je lichaamstaal. De vragen die erna gesteld worden, kunnen vooraf voorbereid worden door vraagsoorten of een bepaalde werkwoordstijd te herhalen.
De leerlingen kunnen ook zelf aan de slag met een verhaal. Dit kan op alle niveaus. De eerstejaars kunnen zinnen vormen als: Yesterday I went to the shop and bought: an apple, an orange, a pear, stawberries and a banana. Leerlingen van de derde graad kunnen meer complexe verhalen vertellen.
Eenvoudig, maar multi-inzetbaar.  



























- The Five Words Game
Schrijf vijf woorden op het bord die iets met jezelf te maken hebben: iets wat je de vorige dag at of deed. Iets wat je in de toekomst wilt doen of gaat doen. Iets over je familie, hobby's, passies, studies,... De opties zijn eindeloos. Laat de leerlingen met ja/nee-vragen raden waarom je die vijf woorden op het bord schreef. Toon aan de leerlingen dat je antwoorden kunt uitbreiden. Je kunt met ja en nee antwoorden en daarna nog wat meer informatie geven. Dit is uiteindelijk wat je ook bij hen wilt bekomen. Als alle woorden geraden zijn, kunnen de leerlingen aan de slag met vijf woorden. 
Dit lijkt me een leuke korte spreekoefening om de les te starten of te eindigen. 




1 opmerking:

  1. Interessant! Het is altijd handig om oefeningen 'op zak' te hebben zonder (veel) materiaal nodig te hebben. Bovendien is de concentratie hoger op momenten waarop één vaardigheid per keer wordt aangesproken.

    BeantwoordenVerwijderen