donderdag 16 juli 2015

A touch of literature...

Tijdens de lessen Engels op de Ziekenhuisschool valt me telkens op hoeveel leerlingen kiezen voor fantasy verhalen. Ze verliezen zich in vreemde werelden, exotische hoofdpersonages en hun eigen hersenkronkels.
Gisteren bespraken we een boek dat ik graag tijdens een les wil gebruiken: The Buried Giant.
Het werd geschreven door Kazuo Ishiguro. De schrijver flirt in al zijn boeken met het gebruik van een onbetrouwbare verteller. Dat is in dit werk niet anders. Het boek gaat over een Engeland in donkere tijden. Wanneer precies, dat weten we niet. Hoe correct de gegevens zijn over de hoofdpersonages weten we ook niet. Wat we wel weten is dat de herinneringen vaag zijn, dat er ogers zijn en dat de kinderen er niet zijn.

Hieronder de klink naar een luisterfragment van het verhaal:
Luisterfragment: The Buried Giant

Ik denk dat dit fragment te gebruiken is voor leerlingen in de derde graad. Leerlingen die graag uitgedaagd willen worden, die hun fantasie willen laten prikkelen, geïnteresseerd zijn in de middeleeuwen, houden van fantasyverhalen.
Het zou kunnen gebruikt worden om nieuwe woordenschat bij te leren, om te peilen naar welke klank woorden kunnen hebben, er kan gezocht worden naar conditionals en modals, er kan gewerkt worden rond adjectieven.

Ik noteer dit boek alvast in mijn GoodReads to-read-lijst. Jullie ook?
(Kennen jullie GoodReads? Dat is alleen maar de meest geweldige boekenwebsite op het gehele wereldwijde web. Er bestaat ook een handige app. Je kunt er bijhouden welke boeken je leest. Je kunt ze sterren geven als je ze graag las. Je kunt kijken wat je vrienden lezen. Je kunt boeken aanraden. Je blijft op de hoogte van de nieuwste boeken. Ik vind dit echt een geweldige website voor taalleerkrachten, lezers en liefhebbers van het woord.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten