maandag 13 juli 2015

How I am in desperate need of a kip and wish I'd brought a brolly...

All is well, all is well on the other side of the Channel...
Na een wel erg lange reis van Gent naar Cambridge (denk: file op de E40, een vertraagde vlucht, gemiste bussen en mogelijks de allerlangste busrit van Londen naar Cambridge), kwam ik om middernacht heelhuids aan op de Bell Teacher Campus. Alles was donker. Alles was stil. Gelukkige was er een vriendelijke portier die me naar mijn kamertje op de campus begeleidde. Geen Hogwardiaanse draaiende trappen en sprekende schilderijen, wel efficiënte badgebediende glazenschuifdeuren. Mijn kamer is klein maar praktisch met een erg rustgevend uitzicht op een perfect gemaaid gazon.

Elke morgen word ik vanaf half acht verwacht in de parel op het domein: de eetzaal. Ontbijten op een statige stoel aan een lange tafel met op de achtergrond erg aanwezig, doch sierlijke glas-in-lood ramen. Zouden de medebewoners van mijn appartementsblok in Gent open staan voor verbouwingen? Hier kan ik echt wel aan wennen.

Na het luxueuze begin van de dag werden we meteen gebombardeerd met tonnen informatie waarvan er vooral is blijven hangen dat er elke donderdagochtend brandoefeningen zijn (waarvoor je echt moet opstaan), dat je niet populair bent als je per ongeluk het brandalarm laat afgaan doordat je je froefroe verbrandt met een stijltang en dat we om half vier aan het informatiebord moesten staan om workshops te kiezen.
Hierna werden we in groepen(*) verdeeld, maakten we kennis en begonnen meteen met een sessie over British Identity gevolgd door een les over English Icons. Wat ik ooit eens aan mijn leerlingen wil vertellen is de herkomst van het V-teken (denk: twee vingers in de lucht). Dat zou ontstaan zijn tijdens een oorlog in de 15e eeuw (Battle of Agincourt/ 1415) bij de boogschutters. De Fransen beweerden dat als ze zouden winnen, ze de vingers van de boogschutters (die ze gebruikten bij het aanspannen van hun boog) zouden afsnijden. Wanneer de Engelsen wonnen, toonden ze hun gespaarde vingers en zo ontstond het teken voor 'victory'. Voor degenen die nu enthousiast het V-teken zitten te zwaaien van achter hun computerscherm. Opgepast! Het V-teken hoort altijd met de handpalm naar buiten te worden gedaan. Doe je het met je handpalm naar binnen, dan kun je evengoed je wijsvinger laten zakken, het betekent hetzelfde.
Verder leerde ik ook twee nieuwe woorden: kip en brolly. Dutje en paraplu. Meteen erg relevant. Na een inspannende voor- en namiddag schuifel ik terug naar mijn kamer voor een kattenslaapje en terwijl denk ik: "Had ik maar een paraplu bij om mijn froefroe tegen het pluizen te beschermen". Cambridge is weergewijs erg Brits aan het wezen.


(*)In mijn groep zitten leerkrachten uit: Spanje, Nederland, Polen, Oostenrijk, Estland en Duitsland. 


Enkele foto's: 
Bovenaan links: Het gebouw waar ik slaap. Netjes toch? 
Bovenaan rechts: Het wonderlijke ontbijt-, lunch- en dinnergebouw. 
Onderaan links: Eén van de redenen waarom ik helemaal verliefd ben op Engeland. Millionaire     Shortcake.
Onderaan rechts: Mijn werkplek. 

Hopelijk snel veel meer foto's! 






- the beautiful thing about learning, is nobody can take it from you - 

2 opmerkingen:

  1. Misschien komt het ooit nog tot een integratie van de Millionaire short cake en eerdere bakopleidingen? Lijkt mij alvast een heel fijne combinatie: Engels en bakken. Ik zou het ook niet erg vinden om proefkonijn te spelen :-)
    groetjes,
    Lore

    BeantwoordenVerwijderen